Cultuur en maatschappij: De ontwikkeling van het gedachtegoed binnen de Republiek
Verscholen tussen de buitenlandse zaken, financiën en defensie zijn er resoluties te vinden met interessante gegevens over het geestelijk leven in de periode 1626-1630. Hierbij gaat het niet alleen om religieuze kwesties, maar ook om kunst en cultuur, intellectueel eigendom, onderwijs en sociale zorg.
Godsdienst:
In de resoluties komen regelmatig kerkelijke onderwerpen aan bod. Te denken valt aan de op Loevestein gevangenzittende remonstrantse predikanten, de steun aan onderdrukte gereformeerden in de Duitse staten, de religieverandering na de verovering van steden en het werk aan de nieuwe bijbelvertaling waartoe op de Dordtse Synode (1618-1619) was besloten.
Intellectueel eigendom:
Het eigendomsrecht op uitvindingen, literatuur, muziek en
kunst is tegenwoordig bij de wet geregeld. Ook in de vroegmoderne
periode kon intellectueel eigendom echter worden beschermd door
hiervoor octrooi aan te vragen bij de Staten-Generaal. Zoeken op
'octrooi' en 'uitvinding' in de resoluties levert een schat aan
informatie op over techniek, nijverheid en oorlogsmateriaal.
Lees
verder: Haagse
bescherming van de inventieve burger
Kunst en cultuur:
Ook over kunst en cultuur lieten de Staten-Generaal hun licht schijnen. Beeldend kunstenaars, componisten, cartograven en auteurs vroegen 'octrooi' aan voor het maken van afbeeldingen, kaarten en boeken, soms opgedragen aan Hunne Hoogmogenden. De heren Staten verboden soms ongewenste publicaties, zoals schotschriften tegen bevriende regeringsleiders. Voor het uitvoeren van hun censuurbeleid waren zij echter afhankelijk van de welwillendheid van de lokale magistraten.
Onderwijs:
Het onderwijs in de Republiek was lokaal (Latijnse scholen) en
gewestelijk (universiteiten) geregeld. Dat wil echter niet zeggen
dat de Staten-Generaal zich niet met onderwijszaken bezighielden.
Daarvoor werd scholing te belangrijk gevonden. Elk kind moest
namelijk leren in zijn eigen onderhoud te voorzien om als
volwassene zijn bijdrage aan het land te kunnen leveren. Als het
kunnen lezen, rekenen en schrijven hiervoor niet nodig waren, was
er niets op tegen als een kind al jong bij een baas in de leer
kwam. In ieder geval moesten kinderen de juiste godsdienstige
waarden en respect voor het wettige gezag in hun opvoeding
meekrijgen.
Lees verder: Leren en
geloven
Sociale zorg:
Met regelmaat duiken weduwen, wezen, verminkte veteranen en andere sociaal zwakkeren op in de resoluties. Uit angst voor precedentwerking werden hun verzoeken om financiële ondersteuning niet altijd ingewilligd, maar toch konden veel ongelukkigen rekenen op een kleine aalmoes. Deze willekeurige sociale zorg is interessant om eens systematisch te bestuderen als federaal supplement op de lappendeken van kerkelijke en wereldlijke zorginstellingen.
Inhoud
- Geweld, gewin en geweten (Introductie)
- De wording van een staat
- Economisch beleid: Van alle markten thuis
- Infrastructuur: Vroegmodern watermanagement
- De wording van een mogendheid
- Defensie te water: De lekker kustblokkade van Vlaanderen
- Internationale betrekkingen: Slaven uit de Republiek
- Cultuur en maatschappij
- Intellectueel eigendom: Haagse bescherming van de inventieve burger
- Onderwijs: Leren en geloven