Nederlands-Indonesische betrekkingen 1950-1963

 
English | Nederlands

Gegevens van record 4550

Nummer 4550
Datum 4-5-1956
Soort codetelegram(men)
Kenmerk Hagenaar 219
Opschrift/Bijlage(n)
Verzender(s) Hagenaar, H. (info)
Ontvanger(s) Beyen, J.W. (info)
Luns, J.M.A.H. (info)
Plaats van opmaak Djakarta
Plaats van bestemming Den Haag
Bewaarplaats Nationaal Archief
Bestand archief Minkol., codetel. 1955
Dossiernummer 4
Trefwoorden Canada, houding/positie van -
luchtvaartaangelegenheden
pers/publieke opinie, algemeen
pers/publieke opinie, Indonesische
Sukarno, bezoek - aan de Verenigde Staten
Sukarno, buitenlandse reizen (overige)
Annotatie slotnoot:
In reactie hierop seinden Beyen/Luns op 5 mei onder no Celer 126 'geen bezwaar [te willen] maken tegen KLM-charter voor Sukarno en gezelschap onder GIA-vlag', dit vanwege 'het grote belang vooral in luchtvaartpolitiek opzicht'. Archief BZ, uitgaande codetel. Djakarta 1956.
     Vervolgens seinde Hagenaar op 17 mei onder no 265: 'Hoofdvertegenwoordiger alhier deelt thans mede dat na aanvankelijke tegenstand in kabinet thans overeenkomst gesloten voor vlucht van Montreal via Europa naar Indonesië. Voor details moge ik naar berichtgeving van vertegenwoordiger aan KLM-directie verwijzen. Het staat nog niet vast of in GIA-vermomming zal worden gevlogen.' - - -  Archief BZ, ingekomen codetel. Djakarta 1956.
      Op 29 mei vervolgde Hagenaar onder no 325: 'Vernam van Britse ambassadeur dat de Indonesische regering zeer onaangenaam getroffen is en in een moeilijk parket is gebracht door de publicatie van het charteren van een KLM-vliegtuig voor de presidentiële reis. Dit bleek trouwens reeds uit het commentaar dat op het bericht werd gegeven, dat de president wellicht bezwaar zal maken "i.v.m. de slechter wordende verhoudingen tussen Indonesië en Nederland". Morland was van officiële zijde benaderd met de vraag of "we could not help them out", m.a.w. of geen Brits vliegtuig "available" kon worden gemaakt. Morland vroeg in dit verband of ik voor het charteren van een KLM-vliegtuig door de Indonesiërs was benaderd of mijn bemiddelling had verleend. Ik ontkende zulks en wees erop dat het hier een rechtstreekse commerciële  transactie betrof. De Britse ambassadeur uitte zijn twijfel of inderdaad deze commerciële transactie wel gehonoreerd zal worden door Indonesië in dier voege of er wel betaald zal worden. In buitenlandse kring geeft het reizen van de Indonesische president met een Nederlands vliegtuig tot meesmuilend commentaar aanleiding ten koste van de Indonesiërs.' - - - T.a.p.
       En op 1 juni seinde Hagenaar onder no 346 voorts: 'Hoofdvertegenwoordiger KLM heeft nog geen definitief uitsluitsel kunnen krijgen van minister van Verbindingen en contract met GIA ligt nog ongetekend. Volgens minister van Verbindingen alhier zou een bericht van de president zijn binnengekomen op woensdagmiddag; daarop zou men overzicht van de reacties in de Indonesische pers hier ter stede (welke zoals u uit nadere dezerzijdse berichtgeving bekend op Abadi na gunstig waren) hebben geseind terwijl KLM-vertegenwoordiger werd medegedeeld dat hij op zaterdagmorgen beslissing kon verwachten.' - - - T.a.p.
    Tenslotte seinde Hagenaar op 2 juni onder no 351 'van vertegenwoordiger KLM hier ter stede [vernomen te hebben] dat charter KLM-vliegtuig voor president definitief door regering gecanceld is.' - - - T.a.p.
Zie ook 4700: Hagenaar 355
PDF afbeelding (88 KB)