Gegevens van record 6711
Nummer | 6711 |
---|---|
Datum | 27-4-1959 |
Soort | codetelegram(men) |
Kenmerk | Stikker 37 |
Opschrift/Bijlage(n) | |
Verzender(s) |
Stikker, D.U.
(info)
|
Ontvanger(s) |
Luns, J.M.A.H.
(info)
|
Plaats van opmaak |
Parijs |
Plaats van bestemming |
Den Haag |
Bewaarplaats | Archief ministerie van Buitenlandse Zaken |
Bestand | archief BZ, GS 1955-1964 |
Dossiernummer | 2038 |
Trefwoorden |
Amerika, militaire steun/wapenleveranties van - aan Indonesië België, houding/positie van - Frankrijk, houding/positie van - Italië, houding/positie van - NAVO/Noord-Atlantische Verdragsorganisatie Portugal, positie/houding van - Verenigd Koninkrijk, militaire steun/leveranties van - aan Indonesië wapen(s)/oorlogsmateriaal, -transacties/embargo op -/vergunningen voor - voor Indonesië |
Annotatie |
noot bij 'mijn 36': zie de annotatie van recordnummer 6710. noot bij de verklaring van de Amerikaanse vertegenwoordiger in de Commissie van Politieke Adviseurs op pagina 1 en 2: Op 6 mei seinde Van Roijen m.b.t. 'de recente Amerikaanse beslissing om 60 vliegtuigen te doen leveren aan Indonesië' onder no 391, 'dat van het bekende [CIA-]contact nog was vernomen, dat het de Indonesiërs tot nog toe niet gelukt [was] de ex Oostblok verkregen Migs in operatie te brengen. Dit is niet zozeer gevolg van een gebrek aan kundige piloten (een aantal daarvan werd o.a. in Egypte opgeleid) als wel van technisch grondpersoneel. Een deel van de aangekomen Migs zou dan ook nog steeds in kratten op de vliegvelden staan. Bovengenoemd feit is een van de redenen die de Indonesiërs ertoe gebracht hebben althans die zij hebben voorgewend, om de onlangs bekend gemaakte overeenkomst met de VS voor de aankoop van 60 oude vliegtuigen te sluiten. Indonesische piloten en grondpersoneel kunnen namelijk succesvol omgaan met B-25's en F-51's. Zegsman zeide nog dat zijn instantie hoogst verbaasd was dat Indonesië geïnteresseerd was in de 10 Lockheed-C-130-b's . Deze enorm zware vliegtuigen die een grote last kunnen vervoeren worden, buiten Amerika, slechts door enkele andere landen (o.a. Australië) gebruikt. Dezerzijds werd uiteraard de vraag gesteld of de instantie van contactman dan niet vermoedde dat dit soort grote vliegtuigen wel eens voor een aanval tegen Nederlands-Nieuw-Guinea zouden kunnen worden ingezet waarmede het contact verklaarde het zelf niet anders dan eens mee te zijn.' T.a.p. Hierop aansluitend seinde Hasselman op 26 mei onder no 376 uit Djakarta uit 'betrouwbare bron nog het volgende vernomen [te hebben] betreffende de Indonesische luchtmacht (Auri).Van de in totaal rond 200 Mig-jagers der Auri schijnen er ca. 120 volstrekt onoperationeel te zijn, deels inderdaad nog in kratten verpakt. Niettemin zou de Auri nog 60 Migs verwachten "van het nieuwste type". Vermoedelijk wordt hiermede bedoeld de nieuwste serie Mig-17, niet een nog nieuwer Mig-type. Van de 8 in China gefabriceerde type "Lancasters" zijn er enige tijd geleden 4 te Medan gearriveerd, daarvan vlogen er 2 bij het eerste proefdraaien in brand door verkeerde behandeling, waarna men dit type geheel schijnt te hebben afgeschreven. De Auri zou voorts beschikken over 50 Ilyushin-Il-10-vliegtuigen, waarvan een deel wel in gebruik is, doch dit gebruik is weinig effectief. Deze vliegtuigen, gekenmerkt door zware buikbepantsering, zouden nl. volgens de Chinese adviseurs in lagere luchtlagen (beneden 15000 voet) niet scherper dan 45 graden mogen duiken omdat zij anders moeilijk meer omhoog kunnen worden getrokken. De 10 C-130-Lockheed achtte zegsman - die persoonlijk met dit type goed bekend is - inderdaad voor Indonesië onbruikbare luxe. Tenslotte werd nog vernomen dat de Indonesische marine nog steeds droomt van de aanschaffing van een aircraftcarrier (de VS, Engeland en India zouden hieromtrent reeds zijn benaderd) en een kruiser.' T.a.p. |
Zie ook |
6710:
Luns 63
6713: Stikker 38 |
afbeelding (360 KB) |