Onderzoeksgids Bestuur en administratie van de Bataafs Franse tijd 1795-1813

 
English | Nederlands

Agenda's van het ministerie van justitie en politie 1806-1807

Periode: 1806-1807
Vindplaats: 2.01.10.04 no. 368-384

Aantekeningen:

Voor iedere maand werd een nieuwe band aangelegd, te beginnen met juli 1806. Per dag werd een nieuw blad genomen voor de beschrijving van de ingekomen stukken.

De eerste agenda's zijn Ingedeeld in vier kolommen: 1) Stukken, namen en datum, waarin de kenmerken die de afzender aan het ingekomen stuk heeft gegeven; 2) namen en toenamen, met naam van de afzender; 3) korte inhoud; 4) dispositie, met omschrijving van het genomen besluit.

Later werden voorgedrukte tabellen gebruikt met de volgende kolommen:
1) Nummer, door het ministerie aan een ingekomen stuk toegekend nummer; 2) benaming der stukken, met aanduidingen als missive, rapport, besluit; 3) Namen en woonplaatsen der zenders; 4) summiere inhoud der stukken; 5) aan welk departement gerenvoyeerd, met waar van toepasssing opgave aan wie een stuk werd toegezonden; 6) tot wat einde a) ter informatie, examinatie of naricht en b) ter bericht of rapport, waar werd aangegeven welke vraag het ministerie bij de doorzending had gesteld; 7) wanneer beantwoord of afgedaan, waarbij juist geen datum werd opgegeven, maar de volgende stap die werd genomen, bijvoorbeeld "communicatie" of "rescriptie"; 8) Aanmerkingen.