Missie Verkeersmiddelen Actie
Naam | Missie Verkeersmiddelen Actie |
Naamsvarianten |
|
Periode | 1935-heden |
Denominatie | rooms-katholiek |
Org | Missie |
Korte geschiedenis | De Missie Verkeersmiddelen Actie kwam tot stand na een ontmoeting in 1934 van de vlieger Harry Verhulst en pater Paul Schulte (omi) in Duitsland, waar al een organisatie bestond om missionarissen aan goedkoop vervoer te helpen. De feitelijke oprichting vond plaats in 1935 in Amsterdam waar ook het kantoor gevestigd werd. Tot 1940 stelde men geld beschikbaar voor de aankoop van motoren en vertoonde men propagandafilms. Na de oorlog, toen de vliegende missionaris een vertrouwd verschijnsel werd, kwam MIVA goed van de grond. (Blommaert, 25 jaar Missieluchtvaart). Toch werd ook na de Tweede Wereldoorlog nog hulp verleend in de vorm van geldelijke giften om eigen vliegtuigen aan te schaffen. In Nieuw-Guinea liep de officiële start van Missie Luchtvaart vertraging op door eisen van het Bureau Luchtvaart in Hollandia, maar op 23 maart 1959 kon door mgr. Staverman ofm het eerste vliegtuig ingezegend worden, waarmee het officiële begin van MILUVA werd gemarkeerd (Sloot, Hoe God verscheen, 212 en 215). |
Organisatie | Het eerste bestuur van de stichting MIVA bestond uit:
mr. G.C.J.D. Kropman, locoburgemeester van Amsterdam H.L.A.M. Verhulst, sportvlieger Pierre Cuypers, sportvlieger Frans van Twaalfhoven Friedl Straesser M. van den Biggelaar, reclamedeskundige pastoor J. Schiphorst, namens de Priestermissiebond pater C. Schoemaker mhm adviseur vanwege de Vereenigde Missionarissen (Blommaert, 25 jaar Missieluchtvaart, 11).
In 1959 veranderde de organisatie van naam: Missie Verkeersmiddelen Actie (MIVA) werd toen Missie Luchtvaart (MILUVA). Deze naam veranderde in 1963 in Associated Mission Aviation (AMA) (Sloot, Hoe God verscheen, 215 en 217). |
Doelstelling | De doelstellingen waren: a) steun bij het oplossen van transportproblemen van kerkelijke ontwikkelingsorganisaties en missionaire werkers in de Derde Wereld b) financiering van gemotoriseerd vervoer en minimaal duizend fietsen per jaar c) advies bij het ontwikkelen van een eigen transportbeleid d) assistentie bij de uitvoering van garageprojecten en opleiding van lokale onderhoudstechnici e) participatie in vliegdiensten en botenprogramma’s (Willemsen OV25) |
Taken en activiteiten |
|
Continenten |
|
Lokatie |
|
Selectie uit de literatuur |
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Periodieken |
|
Meer over het archief |
|
||||||||||||||
Websites | |||||||||||||||
Losse archiefstukken | In in het Katholiek Documentatie Centrum in Nijmegen bevinden zich in de Verzameling Losse Archivalia:
LARC nr. 1205. Stukken betreffende de Missie Verkeersmiddelen-Aktie (Miva) te Breda. 1937-1983, 1 omslag.; LARC nr. 1206. Stukken betreffende de Missie Verkeersmiddelen-Aktie (MIVA). 1937, 1946-1947, 1953, 1964, 1966-1968, 1970-1980, 1982, z.j, 1 omslag. NB: Gedeeltelijk in het Duits. |
||||||||||||||
Verwijzing naar andere archiefvormers | |||||||||||||||
Informatiewaarde | Gering |
Geschiedenis
Korte geschiedenis | De Missie Verkeersmiddelen Actie kwam tot stand na een ontmoeting in 1934 van de vlieger Harry Verhulst en pater Paul Schulte (omi) in Duitsland, waar al een organisatie bestond om missionarissen aan goedkoop vervoer te helpen. De feitelijke oprichting vond plaats in 1935 in Amsterdam waar ook het kantoor gevestigd werd. Tot 1940 stelde men geld beschikbaar voor de aankoop van motoren en vertoonde men propagandafilms. Na de oorlog, toen de vliegende missionaris een vertrouwd verschijnsel werd, kwam MIVA goed van de grond. (Blommaert, 25 jaar Missieluchtvaart). Toch werd ook na de Tweede Wereldoorlog nog hulp verleend in de vorm van geldelijke giften om eigen vliegtuigen aan te schaffen. In Nieuw-Guinea liep de officiële start van Missie Luchtvaart vertraging op door eisen van het Bureau Luchtvaart in Hollandia, maar op 23 maart 1959 kon door mgr. Staverman ofm het eerste vliegtuig ingezegend worden, waarmee het officiële begin van MILUVA werd gemarkeerd (Sloot, Hoe God verscheen, 212 en 215). |
Organisatie | Het eerste bestuur van de stichting MIVA bestond uit:
mr. G.C.J.D. Kropman, locoburgemeester van Amsterdam H.L.A.M. Verhulst, sportvlieger Pierre Cuypers, sportvlieger Frans van Twaalfhoven Friedl Straesser M. van den Biggelaar, reclamedeskundige pastoor J. Schiphorst, namens de Priestermissiebond pater C. Schoemaker mhm adviseur vanwege de Vereenigde Missionarissen (Blommaert, 25 jaar Missieluchtvaart, 11).
In 1959 veranderde de organisatie van naam: Missie Verkeersmiddelen Actie (MIVA) werd toen Missie Luchtvaart (MILUVA). Deze naam veranderde in 1963 in Associated Mission Aviation (AMA) (Sloot, Hoe God verscheen, 215 en 217). |
Doelstelling | De doelstellingen waren: a) steun bij het oplossen van transportproblemen van kerkelijke ontwikkelingsorganisaties en missionaire werkers in de Derde Wereld b) financiering van gemotoriseerd vervoer en minimaal duizend fietsen per jaar c) advies bij het ontwikkelen van een eigen transportbeleid d) assistentie bij de uitvoering van garageprojecten en opleiding van lokale onderhoudstechnici e) participatie in vliegdiensten en botenprogramma’s (Willemsen OV25) |
Taken en activiteiten |
|
Geografie
Continenten |
|
Lokatie |
|
Niet-archivalische bronnen
Selectie uit de literatuur |
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Periodieken |
|
Het archief
Meer over het archief |
|
||||||||||||||
Websites | |||||||||||||||
Losse archiefstukken | In in het Katholiek Documentatie Centrum in Nijmegen bevinden zich in de Verzameling Losse Archivalia:
LARC nr. 1205. Stukken betreffende de Missie Verkeersmiddelen-Aktie (Miva) te Breda. 1937-1983, 1 omslag.; LARC nr. 1206. Stukken betreffende de Missie Verkeersmiddelen-Aktie (MIVA). 1937, 1946-1947, 1953, 1964, 1966-1968, 1970-1980, 1982, z.j, 1 omslag. NB: Gedeeltelijk in het Duits. |
||||||||||||||
Verwijzing naar andere archiefvormers | |||||||||||||||
Informatiewaarde | Gering |