Loor, Maria Anna de (1807-1854)

 
English | Nederlands

LOOR, Maria Anna de, vooral bekend als Anna Lohr (ged. Amsterdam 14-3-1807 – gest. Sloterdijk, 11-12-1854), harpiste, concertzangeres. Dochter van Hendricus de Loor (1776-1835), timmerman, en Maria Anna Langendijk (1777-1821). Maria Anna de Loor trouwde (1) na 4-1828 en vóór 12-1829 met M. Fink; (2) op 16-11-1844 in Sloterdijk met Georg Daniel Cahles (1784-1852), schoenmaker. Over kinderen uit deze huwelijken is niets bekend.

Maria Anna de Loor werd op 14 maart 1807 rooms-katholiek gedoopt in de Amsterdamse kerk De Posthoorn, als oudste dochter van een timmerman: ze had een oudere broer en vier jongere zusters. Al vroeg volgde zij harplessen bij mejuffrouw Gallo in Amsterdam. Op haar elfde trad zij reeds op en werd zij, zoals gebruikelijk bij wonderkinderen, iets jonger voorgesteld dan zij in werkelijkheid was: als ‘de tienjarige Anna Lohr’ speelde zij met de klarinettist Ph. Christiani een duet voor harp en klarinet van Christian Michael Wolff. In november 1818 trad zij als soliste op in Groningen met twee harpconcerten van Martin-Pierre d’Alvimare, een mars van François-Joseph Naderman, variaties van Nicholas Charles Bochsa en een duet. Anna Lohr moet tamelijk groot van bouw zijn geweest, want dit technisch veeleisende repertoire is geschreven voor een grote concertharp met zeven pedalen. Een recensent van Amphion is vol lof over haar spel: ‘Te verwonderen is bovenal de zekerheid, de kracht, de juistheid en de expressie, waardoor zich het spel van dit nog zo jonge meisje reeds nu kenmerkt’ (Amphion 1818, 221).

Tot eind 1825 verscheen Anna Lohr op diverse Nederlandse podia als harpiste, maar daarna ontwikkelde zij een tweede carrière als zangeres (sopraan). Zij was klaarblijkelijk zo populair bij het publiek van Felix Meritis in Amsterdam dat ze op alle 35 concerten van de twee concertseizoenen tussen najaar 1826 en voorjaar 1828 was geprogrammeerd. Op deze concerten zong zij overwegend populaire opera-aria’s van Rossini; een enkel programma vermeldde haar nog als harpsoliste. Dikwijls trad zij op dezelfde muziekavonden op als de concertpianiste Clasine van Brussel.

Na haar huwelijk met M. Fink zette Anna Lohr haar carrière in het buitenland voort. Ze trad onder meer op in Palermo, waar zij op 1 januari 1830 de rol van Alaide in Bellini’s La straniera voor haar rekening nam. Ook zong zij als soliste in het Scala van Milaan. In de jaren hierna trad zij op in Parijs en Londen met het Théatre-Italien.

In januari 1838 trad De Loor (als mevrouw Fink-Lohr) voor het eerst weer op in Felix Meritis, met aria’s van Bellini en Pacinni. Op programma’s werd zij nu aangekondigd als ‘prémière cantatrice des Théatres Royaux Italiens de Paris et de Londres’ (Zomerdijk, 284). Mogelijk maakte ze hierna een concertreis naar Riga en Sint Petersburg. Toen zij in 1844 op 37-jarige leeftijd voor de tweede keer trouwde, ditmaal met Georg Cahles, een 60-jarige schoenmaker uit Sloten, kwam haar carrière kennelijk ten einde. Ze stierf op 11 december 1854 in Sloterdijk, twee jaar na haar tweede echtgenoot.

Naslagwerken

Gregoir (1864); Viotta.

Archivalia

  • Stadsarchief Amsterdam: DTB, Dopen 348, p. 449 (225r); 267, p. 60 (47r) [Cahles: doop, Evangelisch-Luthers]; Overlijden Sloterdijk aktenr. S 79 [M.A. de Loor] en S-35 [G.D. Cales].

  • Noord-Hollands Archief, Haarlem: BS, Huwelijken Sloten, aktenr. 25.

Literatuur

  • Amphion 1 (1818) 3, 220-222.
  • D. van Heuvel, ‘Over smaak valt (niet) te twisten’: de concertprogramma’s van de Maatschappij Felix Meritis in de periode 1788-1801 (Utrecht 1991) [onuitgegeven doctoraalscriptie Universiteit Utrecht].
  • H.H. Metzelaar, From private to public spheres: exploring women’s role in Dutch musical life from c. 1700 to c. 1880 and three case studies (Utrecht 1999) 69, 70.
  • Basil Walsh, ‘Balfe in Italy’, The Opera Quarterly 18 (2002) 487.
  • H.J. Zomerdijk, Het muziekleven in Noord-Brabant, 1770-1850 (Tilburg 1981) 282, 284-285, 290, 297.

Auteur: Helen Metzelaar

 

Biografienummer in 1001 Vrouwen: 674

laatst gewijzigd: 05/02/2015

De datum onder dit biografisch lemma geeft aan wanneer er voor het laatst aanvullingen en/of correcties in het stuk zijn doorgevoerd. Met ingang van 2023 is het project afgesloten.