Rasmussen, Aase Sofie (1921-2012)

 
English | Nederlands

RASMUSSEN, Aase Sofie (geb. Kopenhagen 19-12-1921 – gest. Bennekom 24-4-2012), revue-artieste en radiopresentatrice. Dochter van Anders Vilhelm Rasmussen, hoefsmid en Karen Lauritzen. Aase Rasmussen trouwde op 21-6-1947 in Kopenhagen met Herman Jan Jacob Kaldewaaij (1905-2003), revueartiest onder de naam Willy Walden. Dit huwelijk bleef kinderloos.

Aase Rasmussen werd geboren aan de Fanøgade in Oost-Kopenhagen. Ze wilde al jong bij het toneel, hoewel in haar familie niet één toneelspeler te vinden was. Toen ze acht jaar was, kreeg ze bij het kindertheater van het Deense dagblad Politiken een veelzijdige opleiding: tapdansen, muziek, acteren en zingen. Als tienjarige trad ze op in revues. Ze ontving er geen honorarium voor, maar kreeg in ruil ervoor haar lessen gratis. Toen ze vanaf haar veertiende jaar te oud was voor het kindertheater, wilde ze naar de toneelschool. Haar moeder stond erop dat ze eerst de handelsschool afmaakte. Vanaf haar zeventiende jaar waren toneelspelen en balletdansen haar dagelijkse bezigheden.

Snip en Snap

Aase Rasmussen was als revuedanseres lid van de showdansgroep Danske Dansene Elsklinger toen deze in 1942 in Amsterdam optrad. Daar werd de groep opgemerkt door René Sleeswijk, producent van de populaire Snip & Snap-revue met Willy Walden en Piet Muyselaar. In die revue traden altijd Engelse danseressen op, maar dat was door de Duitse bezetter verboden. Deense danseressen mochten wel optreden, omdat Denemarken eveneens bezet was. Zo ontmoette revuedanseres Rasmussen in 1942 Willy Walden. Al snel kreeg ze een romance met de toen nog gehuwde, vijftien jaar oudere Willy Walden. Ze besloot daarom in Nederland te blijven. Tot diep in de bezettingstijd en ook onmiddellijk daarna bleef de Snip & Snap-revue draaien. Door het hele gezelschap collectief aan te melden voor de Kultuurkamer en zich aan de tekstcensuur te houden, slaagde René Sleeswijk erin de revue met Rasmussen heelhuids door de Duitse bezetting te loodsen. Walden en Muyselaar hielden zich schuil in het City theater om aan de tewerkstelling in Duitsland te ontkomen.

Op 3 september 1945 vestigde Aase Rasmussen zich officieel in Nederland. Op de langste dag van 1947 trouwde ze Walden in Kopenhagen. Ze woonden aanvankelijk in bij zijn ouders aan de Rotterdamse Ceintuurbaan en verhuisden in 1952 naar het Weteringplantsoen in Amsterdam. Door haar huwelijk werd Aase Rasmussen, die haar eigen naam bleef gebruiken, de schoonzus van cabaretière Berry Kievits. Zodra haar Nederlands goed genoeg was, deed Rasmussen mee met de sketches van Snip en Snap. Doorgaans speelde ze de vrouw of de secretaresse van Walden of een charmante vrouw die de heren het hoofd op hol bracht. Jarenlang gaf ze acht uitverkochte voorstellingen per week. Meer dan 25 jaar lang was ze ook met de feestdagen aan het werk.

Financieel ging het Aase Rasmussen en haar echtgenoot voor de wind. Ze hielden van watersport en kochten een eigen motorboot. In 1955 liet Walden zijn vrouw portretteren door de bekende Amsterdamse schilder Willem Hofker. Vanaf 1958 volgde Rasmussen een schriftelijke cursus binnenhuisarchitectuur. Ze deed dit voor haar plezier en naast haar artiestenbestaan. In 1962 studeerde ze af met een 9,5 als gemiddeld cijfer. Wat ze had geleerd, bracht ze in de praktijk toen ze in 1966 een zelfontworpen bungalow aan Weldam 7 in Amsterdam-Buitenveldert betrokken. Daar werden ze de buren van Joop den Uyl en Liesbeth van Vessem. Later verhuisden ze naar Frans Halslaan 1 in Hilversum en naar Charl van Montpensierlaan 30 te Amstelveen.

De Sleeswijk Revue hield in november 1977 op te bestaan. Niet lang daarna overleden zowel Piet Muyselaar als René Sleeswijk. Aase Rasmussen en Willy Walden hebben daarna nooit meer een voet in het theater gezet. Ze trokken zich terug in Wolfheze, waar ze een kamer bewoonden in Hotel De Buunderkamp. Hoewel ze het grootste deel van haar leven in Nederland woonde, bleef Rasmussen met hart en ziel aan haar vaderland verbonden. Haar Deense accent hield ze ook, en dat gaf haar charme. Behalve op familiebezoek ging ze graag met haar man op vakantie naar haar geboorteland, omdat ze daar niet herkend werden.

Raad een lied

Tussen 1978 en 1987 presenteerden Aase Rasmussen en Willy Walden voor TROS-radio vijfhonderd afleveringen van het populaire telefoonspelletje Raad een lied of niet. In het programma kregen luisteraars een cryptische omschrijving van een oud Nederlandstalig liedje, dat ze moesten raden en voorzingen. Ondertussen haalden Rasmussen en Walden herinneringen op aan de revue en lag hun onafscheidelijke dalmatiër Doesjka aan hun voeten in de radiostudio.

In 1988 verruilden Rasmussen en haar man het hotel De Buunderkamp voor een flat aan de Bovenweg in Bennekom. Haar man overleed in 2003 op bijna 98-jarige leeftijd. Langzaam maar zeker vereenzaamde de voormalige revuester en actrice. Na een interview in De Gelderlander in 2008 over het gemis aan aandacht, kwam er weer wat leven in de brouwerij door kaarten, bloemen en telefoontjes. Maar het bleef een schril contrast met de honderden brieven die ze in het verleden met haar man placht te krijgen.

Aase Rasmussen overleed op 24 april 2012 in een zorgcentrum in Bennekom, in de ouderdom van negentig jaar.

Naslagwerken

BWN [over Reijndert Sleeswijk]; Honig; Theaterencyclopedie.

Literatuur

  • ‘Echtgenote van Willy Walden, “moeder” van de groep. Aase Rasmussen is 25 jaar trouw aan Sleeswijk-revue’, De Tijd, 9-8-1967.
  • Teddy Scholten, ‘Zo wonen de Waldens. Het eigen ontwerp van Aase Rasmussen Van poppenhuis tot bungalow’, Telegraaf, 17-11-1973.
  • ‘Vergeten diva Aase’, De Gelderlander, 1-3-2008.
  • ‘Aase Rasmussen: de eenzaamheid doorbroken’, De Gelderlander, 6-3-2008.

Illustratie

Aase Rasmussen tijdens Raad een lied of niet, 1979 (ANP Photo).

Auteur: Arno van der Valk

laatst gewijzigd: 27/11/2017

De datum onder dit biografisch lemma geeft aan wanneer er voor het laatst aanvullingen en/of correcties in het stuk zijn doorgevoerd. Met ingang van 2023 is het project afgesloten.