Verzoeken om inlichtingen, met de daarover genomen besluiten

Verzoek

Onderwerp Directie over posterijen en gezindheid van het personeel
Beginjaar 1798
Toelichting Achtergrond: De vraag van het Intermediair Administratief Bestuur van Holland aan het Uitvoerend Bewind (zie het besluit van 16 februari 1798 hieronder) kwam hoogstwaarschijnlijk voort uit een meningsverschil tussen dat bestuur en de Municipaliteit van Eindhoven, die op 2 februari 1798 door de Agent van Inwendige Politie gelast was informatie over de posterijen te verstrekken. Die Municipaliteit vroeg de Agent van Inwendige Politie op 16 mei inlichtingen over het recht dat Holland meende te bezitten op de posterijen in Eindhoven (ARA 2.01.12 Archief van het Departement van Binnenlandse Zaken 1796-1813, inv. nr. 70 notulen van de Agent van Inwendige Politie, 29 mei 1798 nr. 1108 en 31 mei nr. 1178). Op 8 augustus 1798 benoemde de Eerste Kamer van het Vertegenwoordigend Lichaam uit haar midden een commissie om een algemene regeling op te stelllen voor de posterijen, ingevolge artikel 50p van de Staatsregeling van 1798. De Commissie wilde, alvorens een voorstel te doen, eerst informatie inwinnen over de huidige staat van de posterijen. Hieruit vloeide het tweede verzoek om inlichtingen voort, dat op 25 september 1798 aanving. Vindplaatsen: De binnengekomen opgaven van het tweede verzoek om inlichtingen (vanaf 25 september 1798) bevinden zich, naast de gewone reeks ingekomen stukken, ook in Nationaal Archief 2.01.12, inv. nr. 184. Die van de Intermediaire Administratieve Besturen van Utrecht en Stad en Lande (11 en 29 december 1798) ontbreken. Beleidsvorming naar aanleiding van de binnengekomen opgaven vindt men in Nationaal Archief 2.01.01.07 Archief van de Staatssecretarie onder Lodewijk Napoleon, inv. nr. 534 index op de besluiten van het Uitvoerend Bewind, blz. 62 e.v.onder 'Posterijen'.
Beleidsterrein Posterijen
Gestelde vragen [1] Of er bij hun eene gewestelijke directie over het werk der posterijen exteert,— zo ja, of dezelve zig uitstrekt over alle de posterijen van dat gedeelte der Republiek dan wel over meer? [2] Uit hoe veel persoonen dat collegie bestaat— op welke instructien dezelve zijn aangesteld,— en welke tractementen aan dezelve respectivelijk zijn toegelegd. [3] Wie de aanstelling heeft der commisen op de postcomptoiren, alsmede de beschikking over de ritten. [4] Of zij de magt hebben contracten te sluiten en reglementen over de briefporten te arresteeren; zoo ja, of zij deze zaak finaal kunnen afdoen, dan of dezelve eene bekragtiging van eene hoogere magt behoeven. [5] Hoeveel de respective postcomptoiren ieder afzonderlijk aan hun gewest, stad of particuliere directie hebben gerendeerd gedurende de laatste tien jaaren; en verders op hoedanige wijze de penningen worden verantwoord. [6] Dat zo bij een der respective gewesten geene gewestelijke directuie mogt exsteren, dezelve zullen gehouden zijn deze pointen aan alle zodanige gemeente besturen toe te zenden, als welke eenige directie hebben op het werk der posterijen, met last om binnen den hierboven bepaalden tijd, deze opgegevene pointen te beantwoorden; ofte zo de directie der posterijen aan eenige familie, persoon of corporatie mogt toekomen, deze zelfde informatien van dezen in te winnen en aan dit bewind over te zenden.
Bron

Besluiten

Datum Instelling die het besluit neemt Inhoud van het besluit Bijlagen met dagnummer
16-02-1798
5
Uitvoerend Bewind Ingekomen van het Intermediair Administratief Bestuur van Holland vraag dd. 14 februari in hoeverre de postkantoren aldaar onder zijn superintendentie staan. Beantwoord [en om advies doorgestuurd naar de Agent van Inwendige Politie]. Details
26-02-1798
17
Agent van Inwendige Politie Ingekomen van het Uitvoerend Bewind een om advies doorgezonden verzoek [dd. 14 februari] van het Intermediair Administratief Bestuur van Holland, om duidelijk te maken hoe het best voldaan kan worden aan het 7e artikel van de instructie van het Uitvoerend Bewind over de posterijen. Het genoemde Bestuur en de overige Intermediaire Administratieve Besturen gelast zo snel mogelijk opgave te doen van de huidige staat van de directie van de posterijen, van de namen van de plaatselijke en gewestelijke werknemers en in hoeverre zij instaan voor het zedelijk gedrag en de oprechte gehechtheid aan de tegenwoordige orde van zaken van die werknemers. Details
03-03-1798
39
Agent van Inwendige Politie Ingekomen van het Intermediair Administratief Bestuur van Stad en Lande van Buren bericht dd. 1 maart dat er aldaar geen posterijen zijn. Aangenomen voor notificatie. Details
05-03-1798
50
Agent van Inwendige Politie Ingekomen van het Intermediair Administratief Bestuur van Gelderland brief [dd. 3 maart] over de zaak der posterijen; [het Bestuur wacht eerst toelichting van het Uitvoerend Bewind af]. Aangenomen voor notificatie. Details
05-03-1798
45
Agent van Inwendige Politie Ingekomen van het Intermediair Administratief Bestuur van Culemborg opgave dd. 2 maart. Aangenomen voor notificatie. Details
08-03-1798
74
Agent van Inwendige Politie Ingekomen van het Intermediair Administratief Bestuur van Drente opgave dd. 6 maart. Aangenomen voor notificatie. Details
15-03-1798
114
Agent van Inwendige Politie Ingekomen van het Intermediair Administratief Bestuur van Stad en Lande opgave dd. 13 maart. Aangenomen voor notificatie. Details
17-03-1798
124
Agent van Inwendige Politie Ingekomen van het Intermediair Administratief Bestuur van Zeeland bericht dd. 7 maart dat het de Gemeentebesturen gelast heeft opgave te doen, omdat de directie over de posterijen en de werknemers daarvan nooit in handen van het gewestelijk bestuur is geweest. Aangenomen voor notificatie. Details
24-03-1798
171
Agent van Inwendige Politie Ingekomen van J. van der Gon, Directeur der Posterijen te Bergen op Zoom, opgave dd. 22 maart betreffende het Markiezaat van Bergen op Zoom. Aan het Bureau van Politie ter informatie en om de Directeur te gelasten ook de namen van de bedienden op te geven. Details
28-03-1798
204
Agent van Inwendige Politie Ingekomen van het Bureau van Politie de concept-brief aan de Directeur der posterijen te Bergen op Zoom. Goedgekeurd. Details
29-03-1798
207
Agent van Inwendige Politie Ingekomen van het Intermediair Administratief Bestuur van Utrecht opgave dd. 28 maart. Aan het Bureau van Politie ter informatie. Details
04-04-1798
255
Agent van Inwendige Politie Ingekomen van J. van der Gon, Directeur der Posterijen te Bergen op Zoom, nadere opgave dd. 2 april. Aan het Bureau van Politie ter informatie. Details
05-04-1798
273
Agent van Inwendige Politie Het Intermediair Administratief Bestuur van Holland wordt gemaand opgave te doen. Details
05-04-1798
264
Agent van Inwendige Politie Ingekomen van het Intermediair Administratief Bestuur van Overijssel opgave dd. 31 maart. Aan het Bureau van Politie ter informatie. Details
12-04-1798
328
Agent van Inwendige Politie Ingekomen van het Intermediair Administratief Bestuur van Holland bericht dd. 5 april, dat op een circulaire dd. 21 maart aan de Commissarissen tot de Posterijen nog geen reactie is ontvangen en dat met het onderzoek naar het personeel pas aangevangen zal worden na de reorganisatie van de Municipaliteiten en de benoeming van Commissies van Binnenlandse Correspondentie. Aan het Bureau van Politie ter informatie. Details
23-04-1798
485
Agent van Inwendige Politie Ingekomen van het Intermediair Administratief Bestuur van Friesland opgave dd. 21 april. Aan het Bureau van Politie ter informatie. Details
12-05-1798
832
Agent van Inwendige Politie Ingekomen van het Intermediair Administratief Bestuur van Bataafs Brabant opgave dd. 8 mei. Aan het Bureau van Politie ter informatie. Details
31-05-1798
1166
Agent van Inwendige Politie Ingekomen van het Intermediair Administratief Bestuur van Holland opgave dd. 30 mei. Aan het Bureau van Politie ter informatie. Details
06-06-1798
1282
Agent van Inwendige Politie Op een mondeling verzoek van de Agent rapporteert de Chef van het Bureau van Politie dat Zeeland, Gelderland en Stad en Lande van Buren nog geen opgave hebben gedaan. Besloten hen aan te manen. Details
16-06-1798
1455
Agent van Inwendige Politie Ingekomen van het Intermediair Administratief Bestuur van Zeeland opgave dd. 12 juni. Aan het Bureau van Binnenlandse Correspondentie ter informatie. Details
25-06-1798
1596
Agent van Inwendige Politie Ingekomen van de Municipaliteit van Woerden opgave dd. 23 juni. Aan het Bureau van Politie ter informatie. Details
06-07-1798
1830
Agent van Inwendige Politie Ingekomen van het Bureau van Politie concept-aanmaning voor het Intermediair Administratief Bestuur van Gelderland. Goedgekeurd. Details
14-07-1798
1950
Agent van Inwendige Politie Ingekomen van het Intermediair Administratief Bestuur van Gelderland kennisgeving dd. 11 juli dat spoedig opgave zal volgen. Aan het Bureau van Politie ter informatie. Details
16-07-1798
1976
Agent van Inwendige Politie Ingekomen van het Intermediair Administratief Bestuur van Gelderland opgave dd. 13 juli. Aan het Bureau van Politie ter informatie. Details
27-07-1798
2188
Agent van Inwendige Politie Ingekomen van het Bureau van Politie een op mondelinge last van de Agent opgestelde concept-brief aan de Commissarissen der Posterijen over het voormalig gewest Holland, ten geleide van de binnengekomen opgaven; lastgeving een plan voor een algemeen bestuur voor de posterijen in de Bataafse Republiek op te stellen. Details
25-09-1798
Eerste Kamer van het Vertegenwoordigend Lichaam De Commissie voor de Posterijen wordt op haar voorstel toegestaan het Uitvoerend Bewind te vragen alle Administratieve Besturen, Gemeentebesturen en andere colleges die directie hebben over posterijen in de voormalige gewesten aan te schrijven om informatie te vragen over de aard van de posterijen, het bestuur erover, de werking, de inkomsten, verantwoording en overige zaken die daarop betrekking hebben. Details
28-09-1798
29
Uitvoerend Bewind Ingekomen van de Eerste Kamer van het Vertegenwoordigend Lichaam het besluit dd. 25 september. Aangenomen voor notificatie. Details
04-10-1798
15
Uitvoerend Bewind Ingekomen van de Commissie voor de Posterijen verzoek dd. 3 oktober de Intermediaire Administratieve Besturen van de gewesten te gelasten binnen zes weken informatie over de posterijen te verstrekken. Aldus besloten. Details
13-10-1798
58
Uitvoerend Bewind Ingekomen van het Intermediair Administratief Bestuur van Buren bericht dd. 10 oktober dat er aldaar geen postkantoor is. In advies gehouden. Details
13-10-1798
55
Uitvoerend Bewind Ingekomen van het Intermediair Administratief Bestuur van het voormalig gewest Gelderland bericht dd. 9 oktober dat aldaar geen provinciale directie over de posterijen bestaat; de Gemeentebesturen zijn om informatie gevraagd. Het bestuur gelast de opgaven van de Gemeenten zelf in te nemen en vervolgens te versturen naar het Uitvoerend Bewind. Details
16-10-1798
26
Uitvoerend Bewind Ingekomen van het Intermediair Administratief Bestuur van Drente opgave [dd. 11 oktober]. In advies gehouden. Details
20-10-1798
30
Uitvoerend Bewind Ingekomen van de Gemeenteraad van Vianen bericht dd. 13 oktober dat zij nooit directie over posterijen heeft gehad. In advies gehouden. Details
31-10-1798
28
Uitvoerend Bewind Ingekomen van de Municipaliteit van IJsselstein opgave [dd. 29 oktober]. In advies gehouden. Details
06-11-1798
27
Uitvoerend Bewind Ingekomen van het Plaatselijk Bestuur van Coevorden opgave dd. 24 oktober. In advies gehouden. Details
16-11-1798
32
Uitvoerend Bewind Ingekomen van het Intermediair Administratief Bestuur van Overijssel opgave dd. 13 november. In advies gehouden. Details
20-11-1798
29
Uitvoerend Bewind Ingekomen van het Intermediair Administratief Bestuur van Friesland opgave dd. 16 november. In advies gehouden. Details
26-11-1798
20
Uitvoerend Bewind Ingekomen van het Intermediair Administratief Bestuur van Holland opgave dd. 22 november. In advies gehouden. Details
27-11-1798
14
Uitvoerend Bewind Ingekomen van het Intermediair Administratief Bestuur van Bataafs Brabant opgave dd. 22 november. In advies gehouden. Details
30-11-1798
36
Uitvoerend Bewind Opgave van het Intermediair Administratief Bestuur van Stad en Lande opgave dd. 16 november. In advies gehouden. Details
08-12-1798
34
Uitvoerend Bewind Ingekomen van het Intermediair Administratief Bestuur van Gelderland opgave dd. 4 december. In advies gehouden. Details
11-12-1798
22
Uitvoerend Bewind Ingekomen van het Intermediair Administratief Bestuur van Utrecht opgave dd. 7 december. In advies gehouden. Details
29-12-1798
13
Uitvoerend Bewind Ingekomen van het Intermediair Administratief Bestuur van Stad en Lande opgave dd. 24 december. In advies gehouden. Details
05-01-1799
27
Uitvoerend Bewind Ingekomen van de Gemeenteraad van Leerdam opgave dd. 2 januari. In advies gehouden. Details
08-01-1799
7
Uitvoerend Bewind Ingekomen van de Commissie voor de Posterijen verzoek dd. 7 januari of de binnengekomen opgave aan haar kunnen worden toegezonden. Aldus besloten en het Intermediair Administratief Bestuur van Zeeland gemaand opgave te doen. Details
23-03-1799
43
Uitvoerend Bewind Ingekomen van [het Intermediair Administratief Bestuur van] Zeeland opgave dd. 19 maart. Doorgestuurd naar de Commissie voor de Posterijen. Details

De handleiding bevat een beknopte beschrijving van de gegevens.