03/11/1626, 14

 
English | Nederlands

03/11/1626, 14

14 HHM hebben het rekest van de pachters van de konvooien en licenten gelezen en besluiten op de daarin weergegeven punten als volgt.
Aan de Admiraliteiten zal worden geschreven erop toe te zien dat in de kantoren de rechten over zowel de baleinen als het roodkoraal worden betaald.
Ook zullen zij geen paspoorten meer mogen verstrekken met de zinsnede "laat passeren via Calais naar het westen" en dient de licentmeester te Haarlem uit te leggen waarom hij zulke paspoorten heeft gegeven.
De Admiraliteiten mogen geen vrije paspoorten verstrekken of rechten weggeven.
De pachters krijgen een patent dat alle Admiraliteiten en officiers verplicht hen bij te staan in het uitoefenen van hun ambt conform de ordonnantie.
Aan de Admiraliteiten zal advies worden gevraagd over het verzoek te mogen beschikken over enkele jachten, alsmede over de wens goederen te naasten en over een mogelijk verbod bij plakkaat Calais binnen te lopen met op Londen of elders verkonvooide goederen.
De Admiraliteiten zal, in aansluiting op de brieven van 18 okt. 1625 en 11 juni 1626, worden aangeschreven de schippers in het vervolg duidelijk te laten verklaren wat hun bestemming is. Bij terugkeer moeten zij een attestatie van het lossen aldaar overhandigen. De generaals van de konvooien dienen daarop toe te zien.
Ook zal de Admiraliteitscolleges een nadere reactie worden gevraagd over het verzoek twee smaltonnen voor ieder inkomend of uitgaand kwarteel traan te laten betalen.
Inzake het verzoek de binnenlandse paspoorten te mogen tekenen en zuiveren is door de gezamenlijke provincies vastgesteld dat dit de opbrengst van konvooien en licenten alleen maar kan verhogen en dat dit de pachters dus zou moeten worden toegestaan. Echter, de gedeputeerden van Holland hebben verklaard dat hun principalen zich hebben geschikt naar het op 14 feb. ingebrachte, negatieve advies van de afgevaardigden van de Admiraliteitscolleges over dit verzoek. De heren hebben echter toegezegd deze kwestie nader te zullen bestuderen.