S03449
23-11-1983
Actoren
Memorandum
Samenvatting
T10/658. Voorbereiding Interne Marktraad (IMR) van 25 november 1983.
1. Eind zeventiger jaren werd door Frankrijk en Italiƫ de besluitvorming over 20 harmonisatierichtlijnen inzake technische normering voor een aantal producten geblokkeerd. Beide landen vreesden dat hun nationale markt zou worden overstroomd door producten uit derde landen, die zouden voldoen aan deze normen. Zij wilden slechts akkoord gaan met de richtlijnen indien deze de mogelijkheid zou bieden vrijwaringsmaatregelen te nemen. Hierover kon echter in de Raad geen overeenstemming worden bereikt. 2. In dec. 1982 besloot de Europese Raad dat de toelatingsvoorwaarden in een speciale IMR zouden worden vastgesteld. Dit heeft nog niet tot resultaat geleid. Frankrijk wenst hantering van het 'handelspolitiek instrument' door de Commissie in geval van onrechtmatige handelspraktijken. Daarbij zijn de richtlijnen onderverdeeld in twee categoriƫen: gevoelige (o.a. auto's) en overige.
De vraag is nu of Nederland tijdens de komende IMR kan instemmen metde koppeling tussen het handelspolitiek instrument en de deblokkering van alle harmonisatierichtlijnen. Binnen de Nederlandse regering wordt hierover verschillend gedacht. EZ(BEB) wil geen koppeling.
1. Eind zeventiger jaren werd door Frankrijk en Italiƫ de besluitvorming over 20 harmonisatierichtlijnen inzake technische normering voor een aantal producten geblokkeerd. Beide landen vreesden dat hun nationale markt zou worden overstroomd door producten uit derde landen, die zouden voldoen aan deze normen. Zij wilden slechts akkoord gaan met de richtlijnen indien deze de mogelijkheid zou bieden vrijwaringsmaatregelen te nemen. Hierover kon echter in de Raad geen overeenstemming worden bereikt. 2. In dec. 1982 besloot de Europese Raad dat de toelatingsvoorwaarden in een speciale IMR zouden worden vastgesteld. Dit heeft nog niet tot resultaat geleid. Frankrijk wenst hantering van het 'handelspolitiek instrument' door de Commissie in geval van onrechtmatige handelspraktijken. Daarbij zijn de richtlijnen onderverdeeld in twee categoriƫen: gevoelige (o.a. auto's) en overige.
De vraag is nu of Nederland tijdens de komende IMR kan instemmen metde koppeling tussen het handelspolitiek instrument en de deblokkering van alle harmonisatierichtlijnen. Binnen de Nederlandse regering wordt hierover verschillend gedacht. EZ(BEB) wil geen koppeling.