S03393
02-06-1983
Actoren
Nota
Samenvatting
Gemeenschappelijk landbouwbeleid en budgettaire problematiek.
Sinds 1975 zijn de landbouwuitgaven jaarlijks met 15 tot 20% toegenomen. Ditzelfde gold voor het totale EEG-budget. Doordat de stijging van EEG-uitgaven sterker was dan de inkomsten uit heffingen en invoerrechten, namen de directe bijdragen volgens de BTW-afdracht-sleutel in belang toe. De 1%-grens komt in zicht. Zonder verhoging van deze grens zal de groei van de eigen middelen op ca. 7% liggen, minder dan de helft van de gemiddelde groei tot dusver. De vraag is of het GLB zodanig kan worden bijgesteld, dat de groei van de garantie-uitgaven in de pas kan bljven met de groei van de eigen middelen.
Beheersen en terugdringen landbouwuitgaven moet leiden tot een gezond landbouwbeleid en een vermindering van structurele overschotten. Mogelijkheden zouden kunnen zijn: a) een terughoudend prijsbeleid, b) beperkng van de te garanderen hoeveelheid product, c) grotere financiƫle medeverantwoordelijkheid van de producenten, d) meer kostenbewust marktbeheer.
Sinds 1975 zijn de landbouwuitgaven jaarlijks met 15 tot 20% toegenomen. Ditzelfde gold voor het totale EEG-budget. Doordat de stijging van EEG-uitgaven sterker was dan de inkomsten uit heffingen en invoerrechten, namen de directe bijdragen volgens de BTW-afdracht-sleutel in belang toe. De 1%-grens komt in zicht. Zonder verhoging van deze grens zal de groei van de eigen middelen op ca. 7% liggen, minder dan de helft van de gemiddelde groei tot dusver. De vraag is of het GLB zodanig kan worden bijgesteld, dat de groei van de garantie-uitgaven in de pas kan bljven met de groei van de eigen middelen.
Beheersen en terugdringen landbouwuitgaven moet leiden tot een gezond landbouwbeleid en een vermindering van structurele overschotten. Mogelijkheden zouden kunnen zijn: a) een terughoudend prijsbeleid, b) beperkng van de te garanderen hoeveelheid product, c) grotere financiƫle medeverantwoordelijkheid van de producenten, d) meer kostenbewust marktbeheer.