Instelling
ALGEMEEN | |
---|---|
Naam | Kabinet der Koningin |
naam, varianten |
Kabinet des Konings
KdK ‘het kabinet’ K.d.K. |
periode van bestaan | 1890 - 1967 |
organisatie en inrichting |
aan het hoofd van het Kabinet der Koningin stond volgens het KB van
1841 een directeur
onder hem vielen drie referendarissen, twee commiezen, drie adjunct-commiezen, enige vaste klerken en enkele bedienden thans bestaat de kern van de formatie uit een directeur en een plaatsvervangend directeur met daaronder vier afdelingen directeur en plaatsvervanger worden bij KB benoemd directeur van het Kabinet waren: jhr. mr. J.F. Alewijn 1877-1893 jhr. mr. P.H. Gevers Deynoot 1893-1899 jhr. mr. P.J. Vegelin van Claerbergen 1899-1910 mr. dr. J.A. baron de Vos van Steenwijk 1910-1921 jhr. mr. G.C.W. van Tets van Goudriaan 1921-1945 mw. mr. M.A. Tellegen 1945-1959 jhr. mr. W.F. Roëll 1959-1968 mw. mr. F.M. de Graaff 1968-1984. |
taak, activiteiten |
het Kabinet des Konings of der Koningin is het politieke
secretariaat van het staatshoofd
de taken van het Kabinet waren: 1. registratie en bewaring van de originele wetten, besluiten en andere staatsstukken met ministeriële voordrachten en rapporten en de bijbehorende adviezen van de Raad van State 2. voorleggen van en behandelen met de koningin van alle ingekomen stukken 3. het voeren van de correspondentie van de koningin met de ministers en de Hoge Colleges van Staat 4. vervaardigen en verzenden van afschriften van KB’s aan de ministers en de Hoge Colleges van Staat, ter uitvoering of ter kennisneming 5. registreren, behandelen en doorzenden der aan de koningin gerichte verzoekschriften aan de ministers, dit ter afdoening of om bericht en raad. |
voorloper | |
opvolger |
niet van toepassing
|
literatuur (NCC) |
Dumas, Ch., en H.P.R. Rosenberg (red.)
Het Kabinet der Koningin, geschiedenis van het instituut en het huis aan de Korte Vijverberg 's-Gravenhage, 1991. 224 p. Ingen, J.C. van Het Kabinet der Koningin Gouda, 1990. 195 p. Schie, H.A.J. van De taken en de positie van het kabinet der Koningin Noordwijk, 1985. 100 p. |
typering | |
zuil | |
doelgroepen | |
ARCHIEF | |
periode archief | 1901 - 1967 |
vindplaats |
a) - d): Nationaal Archief, Den Haag
|
openbaarheid |
beperkt
voor raadpleging en publicatie van stukken jonger dan 75 jaar is toestemming van het NA vereist |
omvang; inventarisnummers |
a) periode 1841-1897
4554 inv. nrs. b) periode 1898-1945 9207 inv. nrs. c) periode 1940-1945 36 inv. nrs. d) periode 1946-1975 4235 inv. nrs. periode a)-d): 13.635 inv. nrs. de omvang van het gehele archief dat de periode 1830-1988 bestrijkt is 1380 meter |
informatiedrager |
papier
|
vernietigd |
uit dit archief werd en wordt in principe niets vernietigd
volgens p. 79 van de inventaris onder b) zijn de agenda’s van de rekesten en verzoekschriften niet bewaard gebleven. |
toegang(en) |
a) periode 1841-1897 inventaris door H. Bonder (1949) zonder
inleiding
b) periode 1898-1945 inventaris met korte inleiding (p. 7-9) c) periode 1940-1945 inventaris d) periode 1946-1975 inventaris met historische en archivistische inleiding (p. 7-24) Van belang is ook het door het Algemeen Rijksarchief uitgegeven Infoblad nr. 34 “Zoeken naar koninklijke besluiten” met daarin de procedure die de onderzoeker moet volgen om besluiten waarvan datum en of nummer niet bekend zijn op te sporen |
kenmerk toegang |
a) periode 1841-1897: 2.02.04
b) periode 1898-1945: 2.02.14 c) periode 1940-1945: 2.02.04 d) periode 1945-1975: 2.02.20 |
indices op toegang |
a) - d) geen
|
originele archivalia van archiefvormer in andere archieven |
geen
|
originele archivalia van andere archiefvormers in dit archief; gedeponeerde archieven |
geen
|
opmerkingen |
geen
|
INHOUD | |
structuur archief |
gedurende de gehele onderzoeksperiode is dit archief geordend
volgens het verbaalstelsel
tot 1947 werd dit toegankelijk gemaakt met agenda’s, indices en klappers vanaf 1947 werd het archief op onderwerp ontsloten door middel van een cijfercode, genaamd “permanente zakenklapper” deze klapper is opgenomen in de plaatsingslijst onder d) tot 1988 bleef men het archief zelf ordenen volgens het verbaalstelsel naast de gewone serie verbalen is er een geheime serie grote rapporten en omvangrijke bijlagen werden afzonderlijk gearchiveerd |
structuur toegang |
volgt het archief
|
bijlagen bij de toegang |
c) op het dossierarchief gevormd in Londen (inv. nrs. 9086-9121) is
een uitgebreide specificatie gemaakt (nr. toegang 2.02.18)
d) 1. Taken Algemene Staatssecretarie 1813-1840 2. Regeling werkzaamheden Kabinet des Konings 1827 3. Werkzaamheden die naar het oordeel van minister van Binnenlandse Zaken, Tak van Poortvliet, niet aan het Kabinet kunnen worden opgedragen (1893) 4. Lijst van directeuren 1841-heden. |
statistische gegevens |
geen
|
inhoud overig |
a) periode 1890-1897
:
Verslag Staatscommissie ingesteld in 1895 over ouderdoms- en invaliditeitspensioen, 1898 (inv. nr. 4529). [=Staatscommissie-Pijnacker Hordijk] b) periode 1898-1945 afgezien van de verbalen bevinden zich onder de inventarisrubriek ‘Rapporten van commissies’ de volgende relevante stukken: rapport door W.H.A. Elink Schuurman naar de werking van de wet op de ouderdomszorg in Denemarken, juli 1909 (inv. nr. 8115) verslag door mr. dr. AS. van Rijckevorsel van een onderzoek naar de werking der ouderdomsvoorziening in België, 1910 (inv. nr. 8116) rapport door jhr. mr. B.C. de Savornin Lohman van een onderzoek naar de Friendly Societies [= particuliere steunfondsen in het Verenigd Koninkrijk] in verband met de taak die deze instellingen krijgen onder de National Insurance Act, 1912 (inv. nr. 8117) staatscommissie inzake de werkloosheid, 1913 (inv. nrs. 8118 en 8119) NB: rapporten I tot en met VIII staatscommissie werkloosheid, rapport IX Eindverslag, 1914 (inv. nr. 8122) staatscommissie werkloosheid, rapport X Eindverslag bijlagen, 1914 (inv. nr. 8123) rapport commissie resultaten risico-overdracht, 1917 (inv. nr. 8125) verslag commissies van advies inzake vereenvoudiging van het beheer van fondsen [waaronder ouderdoms- , ongevallen- en invaliditeitsfonds] ingesteld door de Generale Thesaurie van Financiën, 1928 (inv. nr. 8132) NB: is de Staatscommissie-Van Gijn rapport over het huidige systeem van belegging van de rijksfondsen, 1933 (inv. nr. 8135) NB: niet altijd is te zien of een commissie relevant is vaak wordt het onderwerp niet aangeduid en wordt alleen de datum van de instelling van de commissie benoemd in de rubriek ‘Omvangrijke bijlagen’ bevinden zich geen relevante stukken c) periode 1940-1945 behoudens de verbalen geen stukken over het onderwerp d) periode 1945-1975 behoudens de verbalen geen stukken over het onderwerp |
verwijzingen naar wetten, maatregelen en/of de uitvoering daarvan |
Ongevallenwet (1901)
Beroepswet (1902) Armenwet (1912) Radenwet (1913) Ziektewet (1913/1929) Invaliditeitswet (1913/1919) Noodregeling-Treub (1914) Werkloosheidsbesluit (1917) Ouderdomswet (1919) Wet op de Rijksverzekeringsbank (1920) Ongevallenwet (1921) Organisatiewet Sociale Verzekering (1933) Kinderbijslagwet (1939) Noodwet Ouderdomsvoorziening (1947) Kinderbijslagwet voor rentetrekkers (1948) Werkloosheidswet (1949) Wet op de Bedrijfsorganisatie (1950) Noodwet Kinderbijslag Kleine Zelfstandigen (1951) Organisatiewet Sociale Verzekering (1952) Beroepswet (1955) Algemene Ouderdomswet (1957) Wet op de Sociale Verzekeringsbank en de Raden van Arbeid (1956) Algemene Weduwen- en Wezenwet (1959) Algemene Kinderbijslagwet (1962) Interimwet Invaliditeitsrentetrekkers (1962) Algemene Bijstandswet (1963) Wet Werkloosheidsvoorziening (1964) Wet op de Arbeidsongeschiktheidsverzekering (1966). interne organisatie KB’s van 22 december 1840 nr. 44 en 14 december 1893 nr. 17 |
verwijzing naar andere archiefvormers | |
geografische verwijzingen |
Nederland
|
internationaal |
Verenigd Koninkrijk, België, Denemarken
zie ook opmerkingen hierna |
opmerkingen |
Zie voor het onderwerp in de permanente zakenklapper de volgende
rubrieken:
Arbeid (met als trefwoord: Raden van Arbeid Armwezen (met als trefwoorden: armenraden, Armenwet, ABW, Armencommissie, Koninklijk Nationaal Steuncomite, Hoge Raad van Arbeid Ongevallen (met als trefwoord: Ongevallenwet) Sociale aangelegenheden (met als trefwoorden: Ziektewet, AAW, WAO, WW, AKW, AOW, AWW, internationale sociale zekerheid, ingestelde beroepen inzake sociale verzekeringen, Sociale Verzekeringsraad, Sociale Verzekeringsbank, Raad van Beroep, Centrale Raad van Beroep, Verzekering (met als trefwoorden: AAW, WAO, bijzondere toelagen op sociale renten en op kraamgelden, invaliditeitsverzekering, AOW, premiebetaling met stempelmachines, Raden van Arbeid, Raden van Beroep, Rijksverzekeringsbank, Sociale Verzekeringsbank, wetenschappelijke Balansen, uitbetaling invaliditeits- en ouderdomsrente, vrijwillige ouderdomsverzekering, AWW, werkloosheidsverzekering, werknemersverzekeringen (oorlogshandelingen), ziekteverzekeringen en Ziektewet Werkloosheid (met als trefwoord: werkloosheidsverzekering. |